Homepage

Landen

Je kunt ons een E-mail sturen!

Alberta & British Columbia, Canada

Foto/verslag (2)

Onze volgende bestemming is Calgary maar op weg erheen, maken we eerst nog een stop bij de Bar-U-Ranch. Hier nemen we een kijkje in de keuken van het echte cowboy-leven zo'n 125 jaar geleden. We gaan met paard en wagen naar de diverse schuren waar allerlei activiteiten worden uitgevoerd, o.a. de werkzaamheden van een smid. We drinken warme chocomel bij een houtvuur terwijl de cowboys en cowgirls allerlei verhalen vertellen en liedjes zingen. Aangezien het vandaag Canada Day (1 juli) hoeven we geen entree-geld te betalen en dat is voor ons zuinige Hollanders dus mooi meegenomen....

Wie zijn wij ?

Astrid (as) en Erwin (urrie) en onze zoon Joshua zijn verzot op reizen. De laatste 17 jaar hebben we vele reizen gemaakt en de laatste jaren hebben we dit ook digitaal vastgelegd.

Indeling site

Via de links zijn enkele reizen te volgen en onze Pacific reis in 2004 van 6 maanden staat er helemaal compleet op. Inmiddels hebben we alle werelddelen bezocht maar gelukkig nog lang niet alle landen, dus we hebben nog wat reisjes voor de boeg

Waarom een reissite ?

We proberen iedereen mee te laten genieten van al het moois wat er op deze wereldbol te zien is. We beseffen dat ook wij pas een heel klein beetje hebben gezien en staan dan ook open voor nieuwe suggesties via de email link.

Via Okotoks (het Almere van Calgary) komen we eindelijk in Calgary aan voor de jaarlijkse Stampede. Onze camping ligt in West-Calgary en heeft shuttle-bussen rijden naar de Stampede. De opening is op vrijdag 3 juli en start met de Parade. Deze begint echter al vroeg en we moeten dan ook om 07.15u in de bus zitten om het te zien. Gelukkig ontmoeten we aardige Canadese dames en mogen we gebruik maken van hun stoel langs de kant van de weg. Dus kunnen we relaxed kijken, onder het genot van een mini-donut van fastfoodketen Tim Hortons....

Aangezien Joshua andere interesses heeft dan zijn mama en papa, gaan we na de Parade met de C-Train naar Calgary Zoo. De kleine man is echter zo vermoeid van alle festiviteiten en het vroeg opstaan, dat hij weinig ziet van alle diertjes en lekker ligt te maffen. Mams en paps vermaken zich echter prima en moeten ontzettend lachen om deze Prairie Dog, het evenbeeld van vele Noord-Amerikanen.....

Zaterdag is het dan eindelijk zover: we gaan naar een echte Rodeo kijken! Aan de Stampede doen echte professionals mee en zij kunnen hier behoorlijke geldprijzen winnen. Na het volkslied te hebben gehoord van zowel de USA als Canada gaan de mannen aan het werk. Er zijn diverse onderdelen maar de meest favoriete van Joshua en Astrid is het Bull-riding: 8 seconden op de stier blijven zitten. Erwin kijkt liever naar de wilde paarden.

Na al die cowboy-taferelen is het weer eens tijd voor wat mooie landschappen. In juni was het in Banff nog koud en lag er nog veel sneeuw in de bergen en ijs op de meren. Aangezien we nu weer een maand verder zijn en we op weg naar British Columbia langs Banff komen, maken we nog een keer een stop in Banff. Lake Moraine is nu volledig ontdooid....

En bij Lake Louise maken we zelfs een kano-trip op het meer gezien het prachtige weer. Joshua vindt het beter dat mama en papa doen roeien, dan kan hij lekker genieten en wat aanwijzingen geven met zijn stok.....

Na enkele prachtige dagen slaat het weer volledig om en komt de regen met bakken uit de lucht vallen. We willen eigenlijk nog een stop maken in Yoho NP maar gezien het weer rijden we maar verder naar Canyon Hot Springs. Hier overnachten we en nemen we nog een duik in de Hot Springs, ondanks het grijze weer. De volgende dag gaan we naar Mount Revelstoke NP waar we nog enkele korte hikes doen, o.a. naar de Red Cedar Tree.

Tevens bekijken we wat flora genaamd Cabbage Skunk. Onze gids, de heer J.G. Peters, geeft vol passie uitleg bij de diverse planten en bomen en loopt ondertussen zo'n 3 km, zonder dat hij het in de gaten heeft.....

We gaan de zon opzoeken en rijden via Crazy Creek Fall naar Kewlona.

Kewlona ligt in de Okanagan Valley en dat is de wijn- en fruitstreek van British Columbia. De zon laat zich zien en we maken een mooie wandeling door het stadspark, dat natuurlijk ook een hele grote speeltuin heeft. Een klein detail maar ozo belangrijk in het leven van een bijna 3-jarige....

De tropische temperaturen zijn eindelijk gearriveerd! We moeten zelfs onze airco aanzetten in de camper....wie had dat gedacht... In Osoyoos (dichtbij de grens met de USA) valt zeer weinig regen en zijn de zomers zeer warm gezien haar semi-woestijnachtige klimaat. We zwemmen in het meer en we gaan dagelijks een ochtend-wandeling maken in de omgeving. Zo komen we terecht bij deze safari-auto en als Joshua een auto ziet....

We staan op een mooie terassen-camping en hebben prachtig uitzicht op het meer en de bergen. Onze overburen zijn al 35 jaar Canadese Nederlanders maar ze praten nog perfekt Nederlands.

En dit is onze kleine Ciske de Rat...

Onze vakantie loopt bijna ten einde maar voordat we naar Vancouver rijden, wil Erwin eerst nog zijn Zwitsers zakmes uitproberen, een hoofdband omdoen en een berevel aantrekken om zich in te beelden in het personage van.......John Rambo in First Blood 1......We zijn namelijk beland in Hope, waar in 1981 deze film is opgenomen. Hope staat ook bekend om de Othello Tunnels in Coquihalla NP waar tot 1961 een spoorlijn doorheen liep. Een meesterlijk stukje vakmanschap om in deze canyon tunnels te bouwen.....

Via Bridal Falls komen we aan in Vancouver. We poetsen onze Cruise Canada Camper van binnen en buiten en pakken onze spullen om met het blauwe vliegtuig terug naar Nederland te gaan. Na bijna 10 weken komt er een einde aan deze prachtige vakantie in Canada en de USA. Het zijn 2 mooie landen om te bereizen qua natuur, mensen en infrastructuur. Enig minpuntje in Canada: de campings liggen heel vaak aan een snelweg en/of spoorweg en als de trein eraan komt dan toetert hij wel duizend keer, ook 's nachts, en hij is meestal zo'n 20 km lang....beetje overdreven.....

Voor meer foto's Alberta, Canada zie fotos Alberta 2 en voor meer foto's British Columbia, Canada zie fotos British Columbia 3

Naar Montana 2, USA Naar bovenkant pagina Naar Bestemmingen

Alle informatie op deze site mag worden gebruikt mits bron vermeld wordt